RODO
Parafia
KLAUZULA
INFORMACYJNA
DOTYCZĄCA
PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Informujemy, że Parafia
pw. św. Józefa Robotnika w Osowcu-Węgrach ul. Opolska 6, 46-023 reprezentowana przez ks. Proboszcza Tadeusza
Muca przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie: Dekretu ogólnego w sprawie
ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele
Katolickim z dnia 13 marca 2018 r.
Przetwarzanie danych wynika
z przepisów prawa kanonicznego.
Administrator danych osobowych: administratorem
Pani/Pana danych osobowych jest Parafia rzymsko - katolicka pw. Św. Józefa
Robotnika w Osowcu -Węgrach.
Możliwość kontaktu z administratorem:
korespondencyjnie na adres: ul. Opolska 6, 46-023
Węgry
Parafia nie powołała Kościelnego Inspektora Ochrony
Danych.
Cel przetwarzania: zgodnie
z obowiązującym powszechnym i partykularnym prawem kanonicznym, np. prowadzenie
ewidencji parafian i byłych parafian, prowadzenie ksiąg metrykalnych i innych
rejestrów (dokumentacji) związanych z udzieleniem sakramentów i sakramentaliów
oraz związanych ze stanem kanonicznym, prowadzenie kartotek parafialnych,
wydawanie wypisów z rejestrów parafialnych a także inne, jeżeli w danej
sytuacji ma to miejsce np. przynależność do grupy parafialnej.
Kategorie danych osobowych: imię
i nazwisko, data urodzenia, wyznanie, adres zamieszkania, numer telefonu,
wizerunek oraz inne np. związane z udzielanymi sakramentami lub zgodnie z
procesową procedurą kanoniczną.
Odbiorcy danych osobowych: inne
instytucje kościelne zgodnie z prawem kanonicznym na terenie Unii Europejskiej
oraz instytucje wskazane na Pani/Pana prośbę. Do odbioru wypisów z ksiąg
metrykalnych upoważniona jest tylko zainteresowana osoba która ukończyła lat
18, której dane dotyczą, za okazaniem dokumentu tożsamości lub pełnomocnictwa
osoby, której dane dotyczą.
Planowany czas przechowywania danych
osobowych: ustalony zgodnie z prawem kanonicznym.
Sprostowanie, usunięcie lub ograniczenie
przetwarzania danych osobowych:
zgodnie z Dekretem informujemy, że ma Pani/Pan prawo
do:
ü żądania
od administratora sprostowania danych osobowych w przypadkach określonych w
art. 12 Dekretu,
ü usunięcia
danych niedotyczących udzielonych sakramentów bądź w innych sposób odnoszących
się do kanonicznego statusu - w przypadkach określonych w art. 14 Dekretu,
ü ograniczenia
przetwarzania danych w przypadkach określonych w art. 15 Dekretu.
Źródło danych: jeżeli
dane osobowe nie zostały zebrane od Pani/Pana, administrator otrzymał je od
Pani/Pana rodziców lub innych sprawujących opiekę prawną.
Wizerunek:
Administrator ma prawo umieszczać na stronie
internetowej i w periodykach parafialnych fotografie, które związane są z
relacją wydarzeń religijnych o charakterze publicznym oraz fotografie osób,
które sprawują funkcje publiczne,
wizerunki nie wynikające z misji (działalności statutowej)
Kościoła mogą być publikowane za zgodą zainteresowanych osób, a w przypadku
osób małoletnich, za zgodą ich rodziców lub prawnych opiekunów.
Informujemy, że zgodnie z art. 41 Dekretu, jeżeli
Pani/Pan uzna, że przetwarzanie danych nie jest zgodne z przepisami Dekretu, ma
Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Diecezjalnego Inspektora Ochrony Danych
Osobowych Diecezji Opolskiej, ul. Książąt Opolskich 19, 45-005 Opole , a w
kolejnej instancji do Kościelnego Inspektora Ochrony Danych, Skwer Kard.
Stefana Wyszyńskiego 6, 01-015 Warszawa, www.kiod.epoiskopat.pl.
Proboszcz Tadeusz Muc
RODO W KANCELARII
PARAFIALNEJ
Weszło w życie tzw. RODO – czyli unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych
Osobowych. Obowiązuje ono wszystkich: firmy, zakłady pracy, szkoły … także i
Kościół. Co się w związku z tym zmieniło np. w kancelarii parafialnej?
Konferencja Episkopatu Polski wydała „Dekret Ogólny w sprawie ochrony osób
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele
katolickim”.
Wszystkie dokumenty można uzyskać od ręki w godzinach
urzędowania. Jednak zgodnie z ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych
Osobowych (RODO), w kancelarii parafialnej obowiązują następujące zasady
związane z wydawaniem dokumentów oraz udostępnianiem informacji:
Świadectwo chrztu i kopia aktu chrztu mogą zostać wydane wyłącznie osobie
pełnoletniej, której akt dotyczy oraz w przypadku aktu osób małoletnich, ich
rodzicom lub prawnym opiekunom.
Inne osoby mogą je otrzymać wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego
przez wyżej wymienione osoby.
Uzyskanie świadectwa chrztu czy innego zaświadczenia w kancelarii
parafialnej będzie możliwe po zweryfikowaniu tożsamości osoby proszącej, której
dane dotyczą tzn. powinna okazać dowód tożsamości.
Kopia aktu chrztu i świadectwo chrztu mogą również zostać przesłane do
parafii zamieszkania osoby wnioskującej o wydanie dokumentu i tam mogą zostać
odebrane, po zweryfikowaniu tożsamości i uprawnień osoby odbierającej (np.
pełnomocnictwa).
Kopia aktu chrztu może zostać wykonana wyłącznie przez proboszcza lub osoby
przez niego upoważnione, dowolną techniką, z zastrzeżeniem, aby akty sąsiednie
zostały przesłonięte.
Takie same zasady obowiązują przy wydawaniu świadectwa i kopii aktu
małżeństwa oraz przy wydawaniu innych zaświadczeń (np. zaświadczeń dla
chrzestnych, opinii o religijności itp.).
Świadectwa i kopie aktów chrztu i małżeństwa osób zmarłych oraz świadectwo
i kopia aktu zgonu mogą także być wydawane krewnym, spadkobiercom lub innym
osobom, które wykażą interes prawny.